NE DARBE NE DİKTA; YAŞASIN BAĞIMSIZ, DEMOKRATİK, LAİK TÜRKİYE!
[ BALÇOVA`DAKİ İŞ KAZASI HAKKINDA BASIN AÇIKLAMASI ] TMMOB İnşaat Mühendisleri Odası

İMO ANA SAYFA   ŞUBE ANA SAYFA   ŞUBE İLETİŞİM   ARAMA   WEBMAIL   BELGE KONTROL   ÜYE GİRİŞİ

İMO ANA SAYFA
Üye İşlemleri Referans Belgesi Tescilli İşyerleri Kongre Sempozyum Çalıştay Programı GENÇ-İMO Sıkça Sorulan Sorular

17 EYLÜL 2019, SALI   

4

BALÇOVA`DAKİ İŞ KAZASI HAKKINDA BASIN AÇIKLAMASI

    Yayına Giriş Tarihi: 05.09.2019 00:00   Güncellenme Zamanı: 05.09.2019 14:28:18  Yayınlayan Birim: İZMİR ŞUBE  
 

Güncellenme Zamanı: 05.09.2019 14:28:12

İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Komisyonu 30.08.2019 Tarihli Balçova İş Kazası Hakkında Basın Açıklaması

İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Komisyonu 30.08.2019 Tarihli Balçova İş Kazası Hakkında Basın Açıklaması

30 Ağustos 2019 Cuma günü saat 23.45 sularında, gece yarısı vardiyasında, kentimizin Balçova İlçesi`nde, kamu yatırımı olan bir toplu taşıma sistemi şantiyesinde, portal vincin raylar üzerinde hareket etmesi sonucu, rayın üzerinde durmakta olan 44 yaşındaki Şaban Ölmez isimli işçinin kolu kopmuş ve kaldırıldığı hastanede hayatını kaybetmiştir. Derin üzüntü içindeyiz, ailesine ve yakınlarına başsağlığı, vefat eden işçiye rahmet dileriz.

Portal vinç; insan gücü ile kaldırmanın mümkün olmadığı durumlarda, yükün kaldırılması ve indirilmesi için kullanılan iletme araçlarının kullanım açısından en önemlisi ve en çok kullanılan makinadır. Portal vinçlerle ilgili iş kazaları sıkça yaşanmaktadır. Portal vinç operatörü, işaretçi olmadan kesinlikle çalışma yapmamalıdır. Çalışma alanını tamamen görebileceği bir görüş açısında durmalıdır. Çalışma alanını kontrol etmeden ve iş öncesinde çevre güvenliğinin alındığından emin olmadan vinci hareket ettirmemelidir. İşçiler tehlikeli bölgeden ayrılıncaya kadar, kaldırma ve taşıma işleri durdurulmalıdır. Kaldırma makinelerin de yüklerin kaldırılmaları, indirilmeleri veya taşınmaları, yetiştirilmiş işaretçiler tarafından verilecek el ve kol işaretlerine göre yapılmalıdır. Manevralar, sorumlu bir elemanın gözetiminde yapılmalıdır. Yüklerin vinçlerle asılı olarak taşınmasında görevlendirilen işaretçi veya işçiler yüklerinin önünde gitmeli, ray makaslarını kontrol etmeli ve yüklerinin bir kimseye veya herhangi bir engele çarpmayacak bir yükseklikte taşınmasını sağlamalıdır. 

Yükler taşınmadan önce, operatör tarafından sesli, gece çalışmalarında ise ışıklı sinyaller vererek çevredeki uyarmalıdır. Eğer, raylar üzerindeki işçilerden sesli sinyalleri fark etmeyenler varsa cep telefonu ve kulaklık ile konuşma ve meşgul olma ihtimali düşünülebilir. Çünkü, cep telefonu ile konuşmak, meşgul olmak ve kulaklık kullanmak görsel, bilişsel, işitsel ve psikomotor dikkat dağınıklıklarına sebep olmaktadır. Araştırmalarda, cep telefonuyla konuşmak 80 promil alkol almış kadar dikkat dağınıklığına ve yüzde 30 güç kaybına neden olduğu belirtiliyor. Şantiyelerde mesai sırasında işçilerin cep telefonu ile çalışmasının önlenmesi çözümü düşünülmelidir.

Tecrübeli ve ekmek parası için yıllarını şantiyelerde geçirmek zorunda kalan işçiler inşaat işlerinin çok tehlikeli olduğunu, bir an bile olsun dikkatsizliğe, tedbirsizliğe ve konsantrasyon eksikliğine düşülmemesi gerektiğini bilecek idrakte ve anlayışta olmalıdırlar. Bir Yargıtay kararına göre; "işveren alınan tüm önlemlere uyulmasını temin etmekle, geniş bir kontrol mekanizması kurmakla da yükümlüdür. Herhalde, çalışan kimsenin iş güvenliği, işçinin kendi dikkatine bırakılmaz."

Bazen eğitimli bir ilkyardımcı işçi veya mühendis tarafından yapılabilecek başarılı müdahale ve şantiye sahasında her an hazır bulunan bir ambulans, eşinin ve çocukların yolunu gözlediği bir işçi babanın sevdiklerine sağ salim kavuşmasını sağlayabilir. Bir Yargıtay kararına göre; "İşverenin salt mevzuatta öngörülen önlemleri değil, kutsallaştırılması gereken insan yaşamını saygı çerçevesinde günümüz bilim ve teknolojisinin öngördüğü önlemleri dahi, almakla yükümlüdür."

Bu yıl yürürlüğe giren "Şantiye Şefleri Hakkında Yönetmelik"e göre şantiye şefi, yapı müteahhidi adına, inşaat ve organizasyonu sağlamak, mevzuatın öngördüğü her türlü tedbiri almak, uygulamak ve uygulatmakla sorumludur. Şantiye şefi görev aldığı yapım işinde iş sağlığı ve güvenliğinin sağlanması için gerekli her türlü önlemin aldırılması yetkisine sahiptir. Dolayısıyla, meslektaşlarımız şantiyelerde işveren vekili olarak ciddi sorumluluklar üslenmekte ve ihmalkârlıkları halinde iş kazaları davalarında mahkemece yargılanma olasılıkları da yüksek olmaktadır.

İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Meclisi verilerine göre geçen yıl 1923 işçi iş cinayetlerinde yaşamlarını yitirdi. İnşaat ve yol işkolunda 438 işçi öldü. Kentimizde geçen yıl 66 işçi hayata gözlerini yumdu. Bu tablo çok üzücü olup üzerinde durulması gereken hassas bir konudur. İşçi sağlığı ve iş güvenliği bir kültür ve yaşam biçimi olmalıdır. Şantiyelerde işçisinden işverenine, kalfasından mühendisine herkes tarafından hassasiyetle sahiplenmelidir. İnsan yaşamı paha biçilemez kadar değerli olup her insanın yolunu her gün çok sayıda seveni özlem ve hasretle beklemektedir. İşlerin telafisi mümkünse de yitirdiğimiz canların telafisi maalesef mümkün değildir. 

Şaban Ölmez`e ve inşaatlarda yaşamlarını yitiren emekçi işçilere rahmet, yakınlarına başsağlığı diler, şantiyelerde iş kazalarının meydana gelmemesi için çalışmalarımıza devam etme kararlılığımızı yineleriz. 

Sağlıklı, güvenli ve kazasız günler temennisiyle,

İnşaat Mühendisleri Odası İzmir Şubesi
İşçi Sağlığı ve İş Güvenliği Komisyonu



Okunma Sayısı: 329

İzmir Şube Kaynaklı Haberler »
Tüm Haberler »

Sayfayı Yazdır